El-sparkesykler – Et gode for verdens byer?

El-sparkistene kommer i mange former, størrelser og aldre. Noen kan være lette å kjenne igjen som nervøse nybegynnere der de står med sin fremoverlente kroppsholdning og prøver å kontrollere kjøretøyet som en oldtidens romersk vognkjører, mens andre summer seg elegant og majestetisk igjennom trange gater og alleer. De overkommer veihull og fortauskanter og snor seg rundt utilgivelige lyktestolper i høyt tempo nedover byens gater.

Men er el-sparkesyklene et gode for fremtidens byer eller vil personskader og andre ulemper sette stopperen for dette nye fremkomstmiddelet?

MyWalk T4 er en kjempegod allrounder for deg som vil ha en kraftig el-sparkesykkel som kan dra deg opp bratte bakker uten problemer. Med sin 600 watt motor er denne omtrent dobbelt så kraftig som andre “vanlige” el-sparkesykler på markedet og har en svært høy byggekvalitet som varer i mange år.

MyWalk T4 – 600W motor (lovlig) /Mystuff.no

MyWalk M7 er en ekstrem sparkesykkel med doble 1500Watt motorer som kan oppnå en makseffekt på 6000Watt. Denne kan med letthet dra deg opp de bratteste bakker med helninger opp til 50 grader. Den har en ekstrem rekkevidde og kan brukes på asfalt, så vel som offroad.

Mywalk M7 – Ekstrem sparkesykkel med 3000W motor /Mystuff.no
MaxWheel E9T – En rimelig og god variant med 10 tommers dekk for mer komfort /Mystuff.no
Xiaomi MI Essential Lite elektrisk sparkesykkel /Roboteksperten.no

Fysikkens lover

Som så mye annet var det i USA at fenomenet el-sparkesykler til leie først oppstod. Høsten 2017 ble nemlig de første el-sparkesyklene satt ut i Santa Monica, California og Austin, Texas, nærmest over natten våknet lokalpolitikere opp til nye utfordringer som denne transportmetoden førte med seg [3].

Newtons andre lov sier at akselerasjonen til et objekt er direkte proporsjonal med kraften som virker på den og det var store krefter i sving, først og fremst økonomiske.
I et jag etter å kapre markedsandeler og lojaliteten til app-brukere dukket det snart opp el-sparkesykler til leie i alle de store amerikanske byene.
Allerede i sitt første år stod elektriske sparkesykler for over 38 millioner turer i USA og danket med det ut alle andre mikro-transportmidler på markedet [4]. 

Figur som viser veksten av el-sparkesykler det første året. Shared Micromobility in the U.S.: 2018 [1] Nacto.org

Den raske veksten var uten tvil godt hjulpet av at store investeringsfond var mer enn villige til å åpne pengesekken for å bli med på den nye trenden av elektrifisert mikrotransport. De tre store selskapene som amerikanske Lime og Bird samt svenske VOI har alene mottatt over 4.8 milliarder kroner i investeringer de siste to årene [5], og det skulle ikke gå lenge før el-sparkesykler fant veien over Atlanterhavet til de Europeiske storbyene.

I Norske gater

Norge har alltid hatt et nært forhold til USA og som et høyteknologisk land med godt utbygd infrastruktur tok det ikke lang tid før mikrotransport selskapene etablerte seg i en rekke norske byer.

Først ut var Oslo som i 2019 fikk oppleve at 10.000 nye kjøretøy i både grønne, røde og rosa farger inntok byen og erobret dens gater og trange alleer, noe som ikke har gått upåaktet hen. Fra fysikken vet vi også at for hver kraft vil det skapes en tilsvarende og motvirkende kraft. Den raske populariteten og inntoget av tusenvis fargefulle el-sparkesykler skapte både begeistring, men også hodebry og irritasjon.

Blindeforbundet har ønsket seg et sterkere regelverk, de mente at feilparkerte el-sparkesykler utøvde et stort problem for blinde og svaksynte, som ofte også kunne oppleve farlige og raske forbikjøringer uten mye forvarsel [6].

Trafikkbetjentene i Oslo opplever enda å måtte bruke opptil halve arbeidsdagen på å flytte rundt på feilparkerte el-sparkesykler.
«Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling.»  sa Beichmann til fagbladet i juli 2020 [7].

Allerede måneden etter gikk kommunen til kraftigere grep og begynte med å samle inn feilparkerte el-sparkesykler og kreve avgift fra selskapene som ønsker dem tilbake [8], noe kommunen senere gikk tilbake på [9]. Men kampen var ikke over og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) måtte i møter med representanter for norske by-kommuner.

«El sparkesykler gir et positivt tilskudd til mobilitet i byene, og de er kommet for å bli. Samtidig viser erfaringene fra den siste tiden betydelige utfordringer for både sikkerheten og fremkommeligheten for andre trafikantgrupper» uttalte Hareide den gang.

MyWalk M350 (lovlig) /Mystuff.no

Mikromobilitet

Byene vokser og mennesker lever tettere enn tidligere, noe som også gjør at våre reisevaner og behov for transport endrer seg. Santa Monica som var den første amerikanske byen hvor el-sparkesykler ble utplassert har i en undersøkelse sett på hva denne transportmetoden har medført av endringer i praksis [10]. 

Fra undersøkelsen fant man at 54% av el-sparkesykkel bruken var jobbrelatert eller fritidsrelatert og at dette mikrotransportmiddelet hadde erstattet bruk av bil i 50% av tilfellene, faktisk hadde bruk av bil sunket med hele 58%, noe som i et land kjent for sin bilbruk kan sies å være en stor suksess.

Mikromobilitet handler om de korte avstandene man ferdes, dette kan være en reise til og fra arbeid, en tur på museum eller for å møte venner til en fest. I en rapport utarbeidet av EU-kommisjonen finner man at halvparten av alle reiser i urbane områder er kortere enn 5 km lange og en tredjedel er kortere enn 3 km [11].
Den samme rapporten sier også at 30% av urbane husholdninger i EU ikke eier sin egen bil, men de opplever allikevel alle de negative aspektene omkring kø og fortetting uten fordelene av bevegelsesfrihet, en problematikk som står høyt på dagsorden for lokalpolitikere i alle store byer.

14 juli åpnet forandret politikerne i storbyen London regelverket for å tillate at el-sparkesykler nå kan leies ut i byens gater. London vil med det bli den første byen i Storbritannia som tillater at innbyggerne kan leie el-sparkesykler for mikrotransport rundt omkring i byen [12].

El-Moped – Et lovlig og raskere alternativ til sparkesykkel /Mibostyling.no

Bedre infrastruktur

Elektriske sparkesykler som transportmiddel tilbyr langt enklere transport over korte til medium avstander enn tidligere og vil sannsynligvis øke over tid, faktisk forventes det at 4.6 millioner elektriske sparkesykler vil være å finne i verdens byer innen 2024 [13]. 

Ombygging av Kristiansands gater sikrer bedre fremkommelighet. Foto: Thomas Håland

For å unngå konflikter mellom ulike transportmoduser bør man tilrettelegge for trygg bruk og parkering. Renovering av fortau med heller og nylagt asfalt uten farlige huller eller groper, samt bygging av flere sykkelfelter og parkeringsstativer i byene vil øke tryggheten for så vel førere av el-sparkesykler som gående medtrafikanter.
Ettersom infrastrukturen omkring mikrotransport bedres kan man forvente at bruken øker og at mange kanskje velger bort bilbruk i byene.

Elektriske sparkesykler tilbyr i så måte en fantastisk mulighet for å skape gode transportmuligheter i byene som sammen med tradisjonelle t-baner, trikker og busser tilbyr reisende en dynamisk og fleksibel reise fra dør til dør. Da må vi tåle noen ulemper underveis.

Les gjerne mer om el-mopeder for voksne, et raskt og økonomisk alternativ til tradisjonelle mopeder som man kan kjøre med på veien, sterke el-sparkesykler med stor motor, Militærklokke – Tøffe klokker som tåler en støyt eller få turtips om Hengekøye – Komfortabel & Rask Utendørs Overnatting.


Kilder og referanser:

1: NRK.no. 01.09.20. Iselin Elise Fjeld.
https://www.nrk.no/norge/forste-dag-som-ny-oljefondssjef-_-ankom-pa-sparkesykkel-1.15142687

2: VG.no. 10.09.20. Hanne Hattrem.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAgAzL/oljefondssjefen-med-uhell-paa-elsparkesykkel-skadet-skulderen

3: The Texas Tribune. 01.05.18. Claire Allbright.
https://www.texastribune.org/2018/05/01/flock-electric-scooters-suddenly-descended-austin-now-city-scrambling-/

4 : Shared Micromobility in the U.S.: 2018. The National Asssociation of City Transportation Officials (NACTO)
 https://nacto.org/shared-micromobility-2018/

5: Travelandmobility.tech. 06.12.18. Anon.
https://tnmt.com/infographics/ranking-all-e-scooter-startups-by-venture-capital-received/

6: TRD/NTB. 19.08.20. Ansvarlig trd.by Line Dreier Pevik.
https://trd.by/aktuelt/2020/08/19/Blindeforbundet-krever-regulering-%E2%80%93-Elsparkesyklene-er-sm%C3%A5-mopeder-22513118.ece

7: Fagbladet. Guro Gulstuen Nordhagen. 29.07.2020
https://fagbladet.no/nyheter/bybetjentene-fortviler-over-elsparkesykler-na-kommer-ytterligere-2000-i-oslogatene-6.91.718904.2d4473d59a

8: E24/NTB. 01.08.20. Linus Røvik Hauge.
https://e24.no/naeringsliv/i/8mrL2x/oslo-kommune-samler-inn-elsparkesykler

9: E24/NTB. 06.08.20. Alexander Vestrum.
https://e24.no/naeringsliv/i/pLo2mG/oslo-vil-ikke-kreve-penger-for-inntauede-sparkesykler

10: City of Santa Monica Shared Mobility Device Pilot Program User Survey Results. 08.05.19. 
https://www.smgov.net/uploadedFiles/Departments/PCD/Transportation/SharedMobility_UserSurveySummary_20190509_FINAL.PDF

11: European commission directorate-general for the environment. Reclaiming city streets for people — Chaos or quality of life? Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities
https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf

12: Mylondon News. 14.07.20. Owen Sheppard.
https://www.mylondon.news/news/zone-1-news/big-change-thats-been-made-18597839

13: Berg Insight AB. The bike and scootersharing telematics market. 04.2020.
http://www.berginsight.com/ReportPDF/Summary/bi-micromobilitytelematics2-sum.pdf

Thomas Håland