Hopp til innholdet

El-sparkesykler – Et gode for verdens byer?

El-sparkistene kommer i mange former, størrelser og aldre. Noen kan være lette å kjenne igjen som nervøse nybegynnere der de står med sin fremoverlente kroppsholdning og prøver å kontrollere kjøretøyet som en oldtidens romersk vognkjører, mens andre summer seg elegant og majestetisk igjennom trange gater og alleer. De overkommer veihull og fortauskanter og snor seg rundt utilgivelige lyktestolper i høyt tempo nedover byens gater.

Men er el-sparkesyklene et gode for fremtidens byer eller vil personskader og andre ulemper sette stopperen for dette nye fremkomstmiddelet?

Elscooter Nitrox Joy S10-S er en superkraftig og robust el-sparkesykkel med sterk motor for selv de bratteste bakker!
Denne el-sparkesykkelen er et kraftig leketøy med doble motorer på 1000 Watt hver og med en makseffekt på 2600W!

Denne kraftige og raske sparkesykkelen er perfekt for deg som kjører mye sparkesykkel på fritid og til jobb og kanskje bor på ett sted med mye bakker og helninger. Denne kraftige sparkesykkelen vil enkelt dra deg opp høye stigninger effektivt. Den har også et design som demper godt og gir en komfortabel kjøretur.
Les mer om kraftige el-sparkesykler for offroad.

Nitrox Joy S10-S Superkraftig El-sparkesykkel for asfalt og offroad /Ruller.no
Nitrox Joy S10-S –  en egen klasse når det kommer til kraft, akselerasjon og robusthet /Ruller.no

Nitrox Joy S10-S er laget av ekstremt sterke materialer og har blitt testet grundig. Med ekstrem ytelse, 130kg maksvekt. kraftige dekk og god rekkevidde er dette et elektrisk kjøretøy for de bratteste bakker og offroad lek.

  • 60V 18Ah
  • hydraulisk skivebremsesystem
  • IP54 klassifisering
  • hydraulisk demping foran og bak
  • Toppfart på opptil 60 km/t
  • Doble skivebremser
  • Maksbelastning 130KG
  • OBS: For å kjøre en elektrisk scooter på offentlige veier, må motorkraften være maksimalt 250W og topphastigheten ikke mer enn 20 km/t. Siden denne elektriske scooteren har ytelse som langt overstiger dette, skal denne elektriske scooteren bare betjenes i et avskilt område. 
Nitrox RS3200 V2 – Superkraftig 3200W El-sparkesykkel for asfalt og offroad /Ruller.no

Nitrox RS3200 V2 er en kraftig el-sparkesykkel, perfekt for lek i terreng og på bane. Med sin 3200 watt el-motor og kjempegode rekkevidde på opptil 70km kan denne dra deg raskt frem og opp stigninger. Denne elektriske sparkesykkelen har i tillegg til sin kraftige og raske motor også 10″ dekk, solide skivebremser og god demping som gjør kjøreturen mer komfortabel.

  • Total motoreffekt på 3200W
  • Drar deg lett opp bratte bakker uten å miste fart
  • Slås sammen på kun sekunder
  • El-scooter med ekstrem kraft og fremkommelighet
  • Toppfart på opptil 60 km/t
  • Fjærdemping
Nitrox RS3200 V2 – Superkraftig 3200W El-sparkesykkel for asfalt og offroad /Ruller.no

Elscooter H10 Solid er ikke den sterkeste sparkesykkelen på denne listen, men den har allikevel en 250 watt motor med toppeffekt på 500 watt til en svært god pris. Her får du derfor en veldig god allrounder el-sparkesykkel til god pris, medium-kraftig motor og kan kjøres lovlig på offentlig vei.

Elscooter H10 Solid /Ruller.no

Nitrox H10 Solid har solide dekk og trenger derfor aldri fylles på med luft. I tillegg slipper du irriterende punkteringer.

Mer  Oppblåsbar hjelm - Hövding Kollisjonspute og airbag til sykkel og sparkesykkel

Elsparkesykkel Nitrox M8 er en lett elektrisk sparkesykkel, super lett litiumbatteri med full kapasitet på 5Ah og en børsteløs motor i bakhjulet. Vekten av denne elektriske scooteren er bare ca 11.5 kg, noe som gjør det enkelt å bære hvor du enn går! I tillegg er sparkesykkelen utstyrt med ekstra store hjul (6,5 tommer) for å forbedre tilgjengeligheten av en litt ujevn overflate. Elscooter Nitrox M8 har en veldig fin byggekvalitet med en sterk og vedlikeholdsfri børsteløs navmotor plassert i bakhjulet med 250W effekt. loven.

Elsparkesykkel Nitrox M8 /Ruller.no

Fysikkens lover

Som så mye annet var det i USA at fenomenet el-sparkesykler til leie først oppstod. Høsten 2017 ble nemlig de første el-sparkesyklene satt ut i Santa Monica, California og Austin, Texas, nærmest over natten våknet lokalpolitikere opp til nye utfordringer som denne transportmetoden førte med seg [3].

Newtons andre lov sier at akselerasjonen til et objekt er direkte proporsjonal med kraften som virker på den og det var store krefter i sving, først og fremst økonomiske.
I et jag etter å kapre markedsandeler og lojaliteten til app-brukere dukket det snart opp el-sparkesykler til leie i alle de store amerikanske byene.
Allerede i sitt første år stod elektriske sparkesykler for over 38 millioner turer i USA og danket med det ut alle andre mikro-transportmidler på markedet [4]. 

Figur som viser veksten av el-sparkesykler det første året. Shared Micromobility in the U.S.: 2018 [1] Nacto.org

Den raske veksten var uten tvil godt hjulpet av at store investeringsfond var mer enn villige til å åpne pengesekken for å bli med på den nye trenden av elektrifisert mikrotransport. De tre store selskapene som amerikanske Lime og Bird samt svenske VOI har alene mottatt over 4.8 milliarder kroner i investeringer de siste to årene [5], og det skulle ikke gå lenge før el-sparkesykler fant veien over Atlanterhavet til de Europeiske storbyene.

I Norske gater

Norge har alltid hatt et nært forhold til USA og som et høyteknologisk land med godt utbygd infrastruktur tok det ikke lang tid før mikrotransport selskapene etablerte seg i en rekke norske byer.

Først ut var Oslo som i 2019 fikk oppleve at 10.000 nye kjøretøy i både grønne, røde og rosa farger inntok byen og erobret dens gater og trange alleer, noe som ikke har gått upåaktet hen. Fra fysikken vet vi også at for hver kraft vil det skapes en tilsvarende og motvirkende kraft. Den raske populariteten og inntoget av tusenvis fargefulle el-sparkesykler skapte både begeistring, men også hodebry og irritasjon.

Mer  Norges mest populære Joggesko? Løp lett, mykt og bedre med Hoka Clifton

Blindeforbundet har ønsket seg et sterkere regelverk, de mente at feilparkerte el-sparkesykler utøvde et stort problem for blinde og svaksynte, som ofte også kunne oppleve farlige og raske forbikjøringer uten mye forvarsel [6].

Trafikkbetjentene i Oslo opplever enda å måtte bruke opptil halve arbeidsdagen på å flytte rundt på feilparkerte el-sparkesykler.
«Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling.»  sa Beichmann til fagbladet i juli 2020 [7].

Allerede måneden etter gikk kommunen til kraftigere grep og begynte med å samle inn feilparkerte el-sparkesykler og kreve avgift fra selskapene som ønsker dem tilbake [8], noe kommunen senere gikk tilbake på [9]. Men kampen var ikke over og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) måtte i møter med representanter for norske by-kommuner.

«El sparkesykler gir et positivt tilskudd til mobilitet i byene, og de er kommet for å bli. Samtidig viser erfaringene fra den siste tiden betydelige utfordringer for både sikkerheten og fremkommeligheten for andre trafikantgrupper» uttalte Hareide den gang.

Mikromobilitet

Byene vokser og mennesker lever tettere enn tidligere, noe som også gjør at våre reisevaner og behov for transport endrer seg. Santa Monica som var den første amerikanske byen hvor el-sparkesykler ble utplassert har i en undersøkelse sett på hva denne transportmetoden har medført av endringer i praksis [10]. 

Fra undersøkelsen fant man at 54% av el-sparkesykkel bruken var jobbrelatert eller fritidsrelatert og at dette mikrotransportmiddelet hadde erstattet bruk av bil i 50% av tilfellene, faktisk hadde bruk av bil sunket med hele 58%, noe som i et land kjent for sin bilbruk kan sies å være en stor suksess.

Mikromobilitet handler om de korte avstandene man ferdes, dette kan være en reise til og fra arbeid, en tur på museum eller for å møte venner til en fest. I en rapport utarbeidet av EU-kommisjonen finner man at halvparten av alle reiser i urbane områder er kortere enn 5 km lange og en tredjedel er kortere enn 3 km [11].
Den samme rapporten sier også at 30% av urbane husholdninger i EU ikke eier sin egen bil, men de opplever allikevel alle de negative aspektene omkring kø og fortetting uten fordelene av bevegelsesfrihet, en problematikk som står høyt på dagsorden for lokalpolitikere i alle store byer.

Mer  Hanske med varme - Varme hender til jobb, fritid og sykling

14 juli åpnet forandret politikerne i storbyen London regelverket for å tillate at el-sparkesykler nå kan leies ut i byens gater. London vil med det bli den første byen i Storbritannia som tillater at innbyggerne kan leie el-sparkesykler for mikrotransport rundt omkring i byen [12].

Bedre infrastruktur

Elektriske sparkesykler som transportmiddel tilbyr langt enklere transport over korte til medium avstander enn tidligere og vil sannsynligvis øke over tid, faktisk forventes det at 4.6 millioner elektriske sparkesykler vil være å finne i verdens byer innen 2024 [13]. 

Ombygging av Kristiansands gater sikrer bedre fremkommelighet. Foto: Thomas Håland

For å unngå konflikter mellom ulike transportmoduser bør man tilrettelegge for trygg bruk og parkering. Renovering av fortau med heller og nylagt asfalt uten farlige huller eller groper, samt bygging av flere sykkelfelter og parkeringsstativer i byene vil øke tryggheten for så vel førere av el-sparkesykler som gående medtrafikanter.
Ettersom infrastrukturen omkring mikrotransport bedres kan man forvente at bruken øker og at mange kanskje velger bort bilbruk i byene.

Elektriske sparkesykler tilbyr i så måte en fantastisk mulighet for å skape gode transportmuligheter i byene som sammen med tradisjonelle t-baner, trikker og busser tilbyr reisende en dynamisk og fleksibel reise fra dør til dør. Da må vi tåle noen ulemper underveis.

Les gjerne mer om el-mopeder for voksne, et raskt og økonomisk alternativ til tradisjonelle mopeder som man kan kjøre med på veien, sterke el-sparkesykler med stor motor, Militærklokke – Tøffe klokker som tåler en støyt eller få turtips om Hengekøye – Komfortabel & Rask Utendørs Overnatting.


Kilder og referanser:

1: NRK.no. 01.09.20. Iselin Elise Fjeld.
https://www.nrk.no/norge/forste-dag-som-ny-oljefondssjef-_-ankom-pa-sparkesykkel-1.15142687

2: VG.no. 10.09.20. Hanne Hattrem.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAgAzL/oljefondssjefen-med-uhell-paa-elsparkesykkel-skadet-skulderen

3: The Texas Tribune. 01.05.18. Claire Allbright.
https://www.texastribune.org/2018/05/01/flock-electric-scooters-suddenly-descended-austin-now-city-scrambling-/

4 : Shared Micromobility in the U.S.: 2018. The National Asssociation of City Transportation Officials (NACTO)
 https://nacto.org/shared-micromobility-2018/

5: Travelandmobility.tech. 06.12.18. Anon.
https://tnmt.com/infographics/ranking-all-e-scooter-startups-by-venture-capital-received/

6: TRD/NTB. 19.08.20. Ansvarlig trd.by Line Dreier Pevik.
https://trd.by/aktuelt/2020/08/19/Blindeforbundet-krever-regulering-%E2%80%93-Elsparkesyklene-er-sm%C3%A5-mopeder-22513118.ece

7: Fagbladet. Guro Gulstuen Nordhagen. 29.07.2020
https://fagbladet.no/nyheter/bybetjentene-fortviler-over-elsparkesykler-na-kommer-ytterligere-2000-i-oslogatene-6.91.718904.2d4473d59a

8: E24/NTB. 01.08.20. Linus Røvik Hauge.
https://e24.no/naeringsliv/i/8mrL2x/oslo-kommune-samler-inn-elsparkesykler

9: E24/NTB. 06.08.20. Alexander Vestrum.
https://e24.no/naeringsliv/i/pLo2mG/oslo-vil-ikke-kreve-penger-for-inntauede-sparkesykler

10: City of Santa Monica Shared Mobility Device Pilot Program User Survey Results. 08.05.19. 
https://www.smgov.net/uploadedFiles/Departments/PCD/Transportation/SharedMobility_UserSurveySummary_20190509_FINAL.PDF

11: European commission directorate-general for the environment. Reclaiming city streets for people — Chaos or quality of life? Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities
https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf

12: Mylondon News. 14.07.20. Owen Sheppard.
https://www.mylondon.news/news/zone-1-news/big-change-thats-been-made-18597839

13: Berg Insight AB. The bike and scootersharing telematics market. 04.2020.
http://www.berginsight.com/ReportPDF/Summary/bi-micromobilitytelematics2-sum.pdf

Thomas Håland