El-sparkistene kommer i mange former, størrelser og aldre. Noen kan være lette å kjenne igjen som nervøse nybegynnere der de står med sin fremoverlente kroppsholdning og prøver å kontrollere kjøretøyet som en oldtidens romersk vognkjører, mens andre summer seg elegant og majestetisk igjennom trange gater og alleer. De overkommer veihull og fortauskanter og snor seg rundt utilgivelige lyktestolper i høyt tempo nedover byens gater.
Men er el-sparkesyklene et gode for fremtidens byer eller vil personskader og andre ulemper sette stopperen for dette nye fremkomstmiddelet?
ByDue A3 er en superkraftig og robust el-sparkesykkel med sterk motor for selv de bratteste bakker!
Denne el-sparkesykkelen er et kraftig leketøy med doble motorer på 1000 Watt hver og med en makseffekt på 2600W!
Denne kraftige og raske sparkesykkelen er perfekt for deg som kjører mye sparkesykkel på fritid og til jobb og kanskje bor på ett sted med mye bakker og helninger. Denne kraftige sparkesykkelen vil enkelt dra deg opp høye stigninger effektivt. Den har også et design som demper godt og gir en komfortabel kjøretur.
Les mer om kraftige el-sparkesykler for offroad.
ByDue A3 er laget av ekstremt sterke materialer og har blitt testet grundig. Med ekstrem ytelse, 130kg maksvekt. kraftige dekk og god rekkevidde er dette et elektrisk kjøretøy for de bratteste bakker og offroad lek.
- 2000W og 20 eller 55km/t
- 2600W makseffekt
- IP54 klassifisering
- hydraulisk demping foran og bak
- 9 tommers kraftige dekk
- Doble skivebremser
- Rekkevidde 40-65km
- Maksbelastning 130KG
ByDue 3.0 er en kraftig el-sparkesykkel som både kommer i lovlig og ulovlig modus. Med sin 1000 watt el-motor og kjempegode rekkevidde på opptil 70km kan denne dra deg raskt frem og opp stigninger. Denne elektriske sparkesykkelen har i tillegg til sin kraftige og raske motor også 10″ dekk, solide skivebremser og god demping som gjør kjøreturen mer komfortabel.
- 1000W Motor
- Drar deg lett opp bratte bakker uten å miste fart
- Slås sammen på kun sekunder
- Kommer i både lovlig maks 20kmt og ulovlig på vei maks 45kmt versjon.
- Komfortable 10 tommers vakuumdekk
- Fjærdemping
Med en maksbelastning på 120 kilo, lang rekkevidde og høy toppfart vil Bydue 3.0 være et perfekt valg dersom du er ute etter en kraftig modell som kan ta deg frem opp store bakker, raskt og uten å måtte hjelpe til.
ByDue S1 er ikke den sterkeste sparkesykkelen på denne listen, men den har allikevel en 500 watt motor med toppeffekt på 800 watt til en svært god pris. Her får du derfor en veldig god allrounder el-sparkesykkel til god pris, medium-kraftig motor og 10″ dekk med god komfort og rekkevidde opptil 50km med den største batteripakken.
En stor fordel med denne modellen er at kjernekomponenter er vanntett med IP67 klassifisering, mens resten av sykkelen har IP54 gradering. Dette gjør sparkesykkelen til en veldig god hverdagsmodell uansett vær. Siden du må ha ett nøkkelkort (medfølger) for å starte sparkesykkelen gir dette ett ekstra sikkerhetstrinn i hverdagsparkeringen.
ByDue A2 er en kjempegod og sterk el-sparkesykkel med to svært kraftige el-motorer på 600 watt hver. De doble motorene kan i bakker og under kraftig belastning gi en makseffekt på 1000W hver. Denne sparkesykkelen kan dra deg opp i hastigheter på opptil 45km/t og en rekkevidde på opptil 5,5 mil på en ladning. Sparkesykkelen kommer også i en topphastighet sperret versjon som har like kraftig motor og de samme ytelsene bortsett fra at topphastigheten er sperret på 20 kmt iht loven.
ByDue A2 er en svært robust og hardfør modell med maksvekt på 110 kg, gode bremser og fjærdemping foran og bak.
ProWheels Dual V1 er en kjempesterk el-sparkesykkel med doble motorer, både foran og bak som gir deg nok av kraft til å dra deg opp selv de bratteste bakkene! Dual V1 er perfekt for deg som jevnlig bruker en el-sparkesykkel til skole eller jobb og som ønsker en sparkesykkel som kan dra deg enkelt opp bratte bakker og stigninger.
Sparkesykkelen har gode skivebremser med abs bremser og store luftfylte 8.5″ dekk, som sikrer høy komfort og god gripeevne
-Maks hastighet: 20 kmt med sperre, 30kmt uten sperre
-Maks belastning 125 kg
-Kan klatre stigninger opp til 15 grader
-Brems: skivebrems + E-ABS anti-lock elektronisk brems i front
-Store komfortable luftfylte dekk
På Dual V1 kan man enkelt velge innstilling via displayet, denne el-sparkesykkelen kommer forhåndsinnstilt som maks 20 km/t og er derfor fullt lovlig å bruke på vei. Med en kraftig batteripakke får du en rekkevidde på hele 50 kilometer og doble motorer på tilsammen 1400W i bakkene skyver deg enkelt frem i selv de bratteste stigningene. Når man ellers kjører på flatmark går motorene ned til 700W, noe som gir mer enn nok kraft og samtidig sparer strøm.
Fysikkens lover
Som så mye annet var det i USA at fenomenet el-sparkesykler til leie først oppstod. Høsten 2017 ble nemlig de første el-sparkesyklene satt ut i Santa Monica, California og Austin, Texas, nærmest over natten våknet lokalpolitikere opp til nye utfordringer som denne transportmetoden førte med seg [3].
Newtons andre lov sier at akselerasjonen til et objekt er direkte proporsjonal med kraften som virker på den og det var store krefter i sving, først og fremst økonomiske.
I et jag etter å kapre markedsandeler og lojaliteten til app-brukere dukket det snart opp el-sparkesykler til leie i alle de store amerikanske byene.
Allerede i sitt første år stod elektriske sparkesykler for over 38 millioner turer i USA og danket med det ut alle andre mikro-transportmidler på markedet [4].
Den raske veksten var uten tvil godt hjulpet av at store investeringsfond var mer enn villige til å åpne pengesekken for å bli med på den nye trenden av elektrifisert mikrotransport. De tre store selskapene som amerikanske Lime og Bird samt svenske VOI har alene mottatt over 4.8 milliarder kroner i investeringer de siste to årene [5], og det skulle ikke gå lenge før el-sparkesykler fant veien over Atlanterhavet til de Europeiske storbyene.
- Les gjerne mer om elektriske sparkesykler med kraftig og stor motor.
I Norske gater
Norge har alltid hatt et nært forhold til USA og som et høyteknologisk land med godt utbygd infrastruktur tok det ikke lang tid før mikrotransport selskapene etablerte seg i en rekke norske byer.
Først ut var Oslo som i 2019 fikk oppleve at 10.000 nye kjøretøy i både grønne, røde og rosa farger inntok byen og erobret dens gater og trange alleer, noe som ikke har gått upåaktet hen. Fra fysikken vet vi også at for hver kraft vil det skapes en tilsvarende og motvirkende kraft. Den raske populariteten og inntoget av tusenvis fargefulle el-sparkesykler skapte både begeistring, men også hodebry og irritasjon.
Blindeforbundet har ønsket seg et sterkere regelverk, de mente at feilparkerte el-sparkesykler utøvde et stort problem for blinde og svaksynte, som ofte også kunne oppleve farlige og raske forbikjøringer uten mye forvarsel [6].
Trafikkbetjentene i Oslo opplever enda å måtte bruke opptil halve arbeidsdagen på å flytte rundt på feilparkerte el-sparkesykler.
«Jeg vil nesten sette sparkesyklene i samme kategori som forsøpling.» sa Beichmann til fagbladet i juli 2020 [7].
Allerede måneden etter gikk kommunen til kraftigere grep og begynte med å samle inn feilparkerte el-sparkesykler og kreve avgift fra selskapene som ønsker dem tilbake [8], noe kommunen senere gikk tilbake på [9]. Men kampen var ikke over og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) måtte i møter med representanter for norske by-kommuner.
«El sparkesykler gir et positivt tilskudd til mobilitet i byene, og de er kommet for å bli. Samtidig viser erfaringene fra den siste tiden betydelige utfordringer for både sikkerheten og fremkommeligheten for andre trafikantgrupper» uttalte Hareide den gang.
Mikromobilitet
Byene vokser og mennesker lever tettere enn tidligere, noe som også gjør at våre reisevaner og behov for transport endrer seg. Santa Monica som var den første amerikanske byen hvor el-sparkesykler ble utplassert har i en undersøkelse sett på hva denne transportmetoden har medført av endringer i praksis [10].
Fra undersøkelsen fant man at 54% av el-sparkesykkel bruken var jobbrelatert eller fritidsrelatert og at dette mikrotransportmiddelet hadde erstattet bruk av bil i 50% av tilfellene, faktisk hadde bruk av bil sunket med hele 58%, noe som i et land kjent for sin bilbruk kan sies å være en stor suksess.
Mikromobilitet handler om de korte avstandene man ferdes, dette kan være en reise til og fra arbeid, en tur på museum eller for å møte venner til en fest. I en rapport utarbeidet av EU-kommisjonen finner man at halvparten av alle reiser i urbane områder er kortere enn 5 km lange og en tredjedel er kortere enn 3 km [11].
Den samme rapporten sier også at 30% av urbane husholdninger i EU ikke eier sin egen bil, men de opplever allikevel alle de negative aspektene omkring kø og fortetting uten fordelene av bevegelsesfrihet, en problematikk som står høyt på dagsorden for lokalpolitikere i alle store byer.
- Les mer om el-sparkesykler for offroad.
14 juli åpnet forandret politikerne i storbyen London regelverket for å tillate at el-sparkesykler nå kan leies ut i byens gater. London vil med det bli den første byen i Storbritannia som tillater at innbyggerne kan leie el-sparkesykler for mikrotransport rundt omkring i byen [12].
Bedre infrastruktur
Elektriske sparkesykler som transportmiddel tilbyr langt enklere transport over korte til medium avstander enn tidligere og vil sannsynligvis øke over tid, faktisk forventes det at 4.6 millioner elektriske sparkesykler vil være å finne i verdens byer innen 2024 [13].
For å unngå konflikter mellom ulike transportmoduser bør man tilrettelegge for trygg bruk og parkering. Renovering av fortau med heller og nylagt asfalt uten farlige huller eller groper, samt bygging av flere sykkelfelter og parkeringsstativer i byene vil øke tryggheten for så vel førere av el-sparkesykler som gående medtrafikanter.
Ettersom infrastrukturen omkring mikrotransport bedres kan man forvente at bruken øker og at mange kanskje velger bort bilbruk i byene.
Elektriske sparkesykler tilbyr i så måte en fantastisk mulighet for å skape gode transportmuligheter i byene som sammen med tradisjonelle t-baner, trikker og busser tilbyr reisende en dynamisk og fleksibel reise fra dør til dør. Da må vi tåle noen ulemper underveis.
Les gjerne mer om el-mopeder for voksne, et raskt og økonomisk alternativ til tradisjonelle mopeder som man kan kjøre med på veien, sterke el-sparkesykler med stor motor, Militærklokke – Tøffe klokker som tåler en støyt eller få turtips om Hengekøye – Komfortabel & Rask Utendørs Overnatting.
Kilder og referanser:
1: NRK.no. 01.09.20. Iselin Elise Fjeld.
https://www.nrk.no/norge/forste-dag-som-ny-oljefondssjef-_-ankom-pa-sparkesykkel-1.15142687
2: VG.no. 10.09.20. Hanne Hattrem.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nAgAzL/oljefondssjefen-med-uhell-paa-elsparkesykkel-skadet-skulderen
3: The Texas Tribune. 01.05.18. Claire Allbright.
https://www.texastribune.org/2018/05/01/flock-electric-scooters-suddenly-descended-austin-now-city-scrambling-/
4 : Shared Micromobility in the U.S.: 2018. The National Asssociation of City Transportation Officials (NACTO)
https://nacto.org/shared-micromobility-2018/
5: Travelandmobility.tech. 06.12.18. Anon.
https://tnmt.com/infographics/ranking-all-e-scooter-startups-by-venture-capital-received/
6: TRD/NTB. 19.08.20. Ansvarlig trd.by Line Dreier Pevik.
https://trd.by/aktuelt/2020/08/19/Blindeforbundet-krever-regulering-%E2%80%93-Elsparkesyklene-er-sm%C3%A5-mopeder-22513118.ece
8: E24/NTB. 01.08.20. Linus Røvik Hauge.
https://e24.no/naeringsliv/i/8mrL2x/oslo-kommune-samler-inn-elsparkesykler
9: E24/NTB. 06.08.20. Alexander Vestrum.
https://e24.no/naeringsliv/i/pLo2mG/oslo-vil-ikke-kreve-penger-for-inntauede-sparkesykler
10: City of Santa Monica Shared Mobility Device Pilot Program User Survey Results. 08.05.19.
https://www.smgov.net/uploadedFiles/Departments/PCD/Transportation/SharedMobility_UserSurveySummary_20190509_FINAL.PDF
11: European commission directorate-general for the environment. Reclaiming city streets for people — Chaos or quality of life? Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities
https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf
12: Mylondon News. 14.07.20. Owen Sheppard.
https://www.mylondon.news/news/zone-1-news/big-change-thats-been-made-18597839
13: Berg Insight AB. The bike and scootersharing telematics market. 04.2020.
http://www.berginsight.com/ReportPDF/Summary/bi-micromobilitytelematics2-sum.pdf
Thomas Håland