Hopp til innholdet

Trampoline i hagen – Kjempegøy aktiv lek for barn og voksne

Å hoppe på en trampoline er varm sommerdag mens grillen steker deilig grillmat i bakgrunnen er for mange et kjært sommerminne og er en kjempegod aktivitet til både barn og voksne. Ikke bare kan man finne på mange morsomme leker mellom barn og voksne på trampolinen, men trampoliner har også overraskende mange andre fordeler.

Spretne hopp får igang blodomløpet og strammer opp alle deler av kroppen din – inkludert ben, lår, armer, hofter og mage. Den har også den ekstra fordelen at den forbedrer smidighet og balanse! Det finnes flere undersøkelser som bekrefter hvor effektivt trampolinehopping er som trening, blant annet denne som sier at trampolinehopping er 68% mer effektiv trening enn en 30 minutters joggetur.

Avlang Trampoline fra Nordic for lange hopp og øvelser /X-Life.no

Andre grunner til at det er god trening å hoppe på en trampoline inkluderer:

  • Økt sirkulasjon
  • Forbedret balanse og koordinasjon
  • Bedre kjernestyrke
  • Forbedret bentetthet
  • Økt kardiovaskulær kondisjon
  • Regulering av stoffskiftet
  • Økt muskelstyrke

Trampoline er en kraftig aerob treningsøkt, som betyr at den øker hastigheten som hjertet ditt pumper blod, og dermed oksygen, rundt i kroppen. Dette styrker musklene i det kardiovaskulære systemet ditt, og økningen i oksygennivået vil få deg til å føle deg mer våken! Å forebygge sykdommer som diabetes type 2 ved å holde seg aktiv er svært viktig.

Ikke bare det, men trampolinkjøring gir et rush av positive hormoner og forbindelser – som adrenalin, dopamin og serotonin. Like viktig er også et sunt lymfesystem , som opprettholder kroppens væskenivåer, filtrerer ut giftig materiale og er en integrert del av immunsystemet ditt. Å hoppe på en trampoline kan øke lymfestrømmen med opptil 30 ganger fordi du veksler mellom vektløshet og dobbel gravitasjonskraft.

Stor og klassisk rund trampoline fra Nordic /X-Life.no
Rimelig trampoline – Perfekt for små hager /X-Life.no

Få flere tips til trening og utstyr, se blant annet Tå-Sko – For en mer naturlig løpestil i terreng og mark, Gode tredemøller til hjemmebruk som lager lite lyd og tar liten plass eller SUP Paddleboard – En Kjempegod Trening for hele kroppen

Mer  Løpeklokke for trening og jogging - Med musikk og puls